Paula Salovaara: HELSINGIN SANOMAT
“Me kansalaiset ollaan nyt ihan pallo hukassa.” Avunpyyntö saapui sähköpostitse lukijaltamme Maisa Laaksoselta. Hän pyytää, että me tiedottajat tiedottaisimme paremmin ja kaivaisimme esiin oikeita asiantuntijoita, jos niitä jossain on.
Kyse on rasvoista, voista, karppauksesta ja terveydestä. Karppauksella tarkoitetaan vähähiilihydraattista ruokavaliota. Nimi tulee englannin kielen ilmauksesta low carbohydrate diet.
Olen Maisan kanssa samassa hämmennyksen tilassa kaupan tyhjän voihyllyn edessä. Miten on käynyt niin, että valtakunnan kiihkein keskustelu käydään hiilihydraattien syntisyydestä, vaikka tarjolla olisi orastavaa taantumaa ja velkakriisiä?
Sähköposti jatkuu: “Juuri kun koko kansa on oppinut käyttämään vain kasvisrasvoja ja kasvisvoittoista ruokaa, aletaankin uutisoida ikään kuin itsestään selvänä asiana, että ‘voi loppuu, kun ihmiset hamstraavat joululeivontaan’. Täydellinen yllätys! Leipooko joku voilla? Onko voi yhtäkkiä terveellistä ja suositeltavaa?”
Olemme käyneet toimituksen kokouksissa tänä syksynä monta karppauskeskustelua.
Rasvapuhe pulpahtelee pinnalle tuon tuosta. Jo alkusyksystä kysyttiin: “Eikö tämä aihe ole jo loppuun kaluttu?”
Ilmeisesti ei. Edessä on vielä monta uskonsotaa – ja joulu ilman voita.
Kävin läpi aiheesta julkaistuja juttuja ja podin pientä syyllisyyttä siitä, ettemme ole voineet palvella Maisaa ja muita ihmettelijöitä asiantuntevalla tiedolla.
Ongelmia on ainakin yksi: asiantuntijaksi on ilmoittautunut niin laaja kirjo eri alojen eksperttejä, ettei totuudesta ole voinut saada minkäänlaista varmuutta. Asiantuntijat ovat keskenään usein täysin erimielisiä.
Kerroimme jo syyskuussa norjalaisten biologien tutkimuksesta (HS.fi 22. 9.), jonka mukaan hiilihydraateista, rasvoista ja proteiineista tasaisesti koostettu ruokavalio on paras tapa edistää omaa terveyttä ja ehkäistä elintasosairauksien puhkeamista.
Sen sijaan sekä suureksi muoti-ilmiöksi noussut vähähiilihydraattinen ruoka että yletön hiilihydraattien tankkaus lisäävät tutkimuksen mukaan sairausriskejä.
Norjalaiset eivät ehkä ole lukeneet tätä tutkimusta, sillä Norjasta on joulukuussa kantautunut uutisia, joissa kerrotaan maan voivaraston olevan aivan tyhjillään (HS.fi 7. 12.).
Heti sen perään saimme kuulla, että venäläinen salakuljettaja on jäänyt Norjassa tullin haaviin, kun hänellä oli autossaan 90 kiloa voita (HS.fi 11. 12.).
Syksyn aikana on kohistu perheistä, joissa lapset on pantu tiukalle karppikuurille. Itä-Suomen yliopiston kliinisen ravitsemustieteen dosentti Ursula Schwab muistutti Iisalmen Sanomissa, että hiilihydraatit minimiin karsiva ruokavalio voi hidastaa lasten kasvua nopeasti. Yhtä perhettä oli lasten ruokavalion takia uhattu huostaanotolla.
Karppausta puolustava lääkäri Antti Heikkilä kutsui Ilta-Sanomissa Ursula Schwabin ajattelua fasismiksi. Heikkilän mukaan ihminen ei tarvitse hiilihydraatteja ravintoonsa.
Jokaisen karppausta, rasvaa ja hiilihydraatteja käsittelevän verkkouutisen perässä on aina luettavissa keskustelu, jossa rasvasodan osapuolet syyttelevät toisiaan. Asiantuntijoita epäillään teollisuusalojen agenteiksi ja tutkimuksia syytetään tarkoitushakuisiksi. Vääräuskoisille on tullut tappouhkauksiakin.
Ruokavaliota ja erityisesti rasvat vastaan hiilihydraatit -keskustelua käsitteleviä juttuja luetaan ylipäätään valtavasti.
Mikä saa ihmiset suhtautumaan ruokavalioon näin kiihkeästi? Miksi yhden ravintoteorian kannattajat haluavat käännyttää koko väestön puolelleen? Eikö olisi helpompaa syödä tyytyväisenä voita/leipää/eläintä/kasvia ja olla kiivailematta asian puolesta?
Sekä Yleisradio että Ilta-Sanomat tilasivat Taloustutkimukselta tutkimuksen. Yksi tutkimus kertoi, että 6 prosenttia suomalaisista karppaa, ja toisen mukaan 24 prosenttia suomalaisista on vähentänyt hiilihydraatteja ruokavaliostaan.
Koko kansa ei siis vielä ole hylännyt perunaa, mutta kysyttäessä moni näyttää tietävän melko tarkasti, mikä on hiilihydraatti ja mikä proteiini.
Enää pitäisi tietää, kuuluako spagetinsyönnin sallivien vai kieltävien puolueeseen.
Nuoruuteni rasvakeskustelu liikkui aivan toisella tasolla: pelättiin voivuorta, ja kaupungilla kiersi huhu, että margariiniin oli jauhettu kissaa. Välillä tuntuu, että nykyinen keskustelu on yhtä absurdi.
Me toimittajat olemme voimattomia, jos pitää selvittää, kuka tässä on oikeassa. Olen luvannut Maisa Laaksoselle, että jatkamme aiheen käsittelyä. Kysymme asiantuntijoilta ja etsimme tietoa, mutta totuutta ei taida olla tarjolla ihan lähiaikoina.
Toivotan hyvää lähestyvää joulua tasapuolisesti kaikkien eri ravintoaineiden kannattajille. Pysytään rauhallisina lautasten äärellä.